fbpx
Meny

Relaterade artiklar

Läs de senaste artiklarna

»Alltid ett steg till, framåt«


TEXT Sanna Ek
FOTO Kajsa Göransson
»Alltid ett steg till, framåt«
Publicerat för av Sanna Ek

Profeel arbetar med marknadsföring genom produkter och event. Med flera järn i elden eventsamordnar profilbyrån just nu EN19, Eskilstunas största näringslivsevent, som går av stapeln den 14 februari 2019. De har även ett eget event till förmån för Barncancerfonden.

Vilka utmaningar har Profeel?

– Utmaningarna är att helt själva kunna styra kontrollen gällande hållbarhet och CSR, det vill säga företags samhällsansvar. Det finns också utmaningar när vi jobbar mer och mer internationellt, då måste vi anpassa oss till valutaförändringar, Brexit med mera, förklarar Michael.

Framgångsreceptet – hur ser det ut?

– Våra styrkor är utan tvekan teamet och våra ambitioner är att hela tiden ta ett steg till och utvecklas. Självklart också bredden av marknadsföringsprodukter och event, samt en grym webshopslösning. Vi har en alldeles ny webshop med grymma sökfunktioner inom våra produktområden.
Kombinationen av just marknadsföringsprodukter och event är unik. Det innebär att Profeels kunder och uppdragsgivare kan ha en enda kontakt som löser i princip allt. För handeln i stort anser Michael att det är tufft för mindre butiker. Framöver tror han på att kombinera exempelvis butik med café eller restaurangdel, som man ser kommer mer och mer.

– Det är så klart tufft för många mindre butiker att stå emot e-handeln, men då är det extra viktigt att vi gynnar våra lokala företagare och handlar lokalt. Många av oss arbetar även med e-handel, men det är viktigt att försöka lägga sin konsumtion på hemmaplan och prioritera sin egen hemstad även där. Framtida butiker kanske mer agerar som showrooms för storleksprovning och utlämningsställen?
Michael har varit med sedan Profeel startade för fjorton år sedan och lyfter fram personalen som en framgångsfaktor.
– Framgångsfaktorerna är utan tvekan vår personal och teamet som vi fått ihop. Vi har fina avtal och en jättestark kundstock, men hade aldrig skapat detta utan våra duktiga medarbetare.

Vad vill ni göra framöver?

– Just nu eventsamordnar vi bland annat Eskilstunas största näringslivsevent EN19 som ska genomföras den 14 februari nästa år. Profeel satsar även i Västerås där vi öppnat kontor.
På sikt vill de bland annat utveckla sitt norska bolag och ska bli ISO-certifierade.
– Och så vill vi utveckla det egna eventet Feel for Life som nästa gång går av stapeln i maj–juni. Pengar samlas då in till förmån för Barncancerfonden, över 400 000 kronor kunde vi lämna över senast!

Michael Serrander
Ålder: Snart 40 år.
Roll: Delägare/vd, Profeel.
Familj: Fru och två barn.
Bor: Kjula utanför Eskilstuna.
Fritidsintressen: Padel.
Första jobb: Hästskötare hos Håkan ”Hockey” Eriksson.

Relaterade artiklar

HANDEL

»Stämningen är på topp!«

Näthandel är större än någonsin och likaså Tuna Park som nyligen expanderade med 8 400 kvadratmeter. Under året fick gallerian åtta nya varumärken och kommande år fortsätter i...

Publicerat den av Sandra Rundlöf
HANDEL

Växer med växthus

EM Home i Eskilstuna är en utveckling ifrån Mikael Bolinssons möbelvaruhus Underbara hem, med inslag från växtriket – och ännu mer på gång! – Alla dagar ser olika ut för oss. Allt...

Publicerat den av Sanna Ek