fbpx
Meny

Relaterade artiklar

Läs de senaste artiklarna
Kvinnorna bakom guldet

Dagligen fyller de kundregistrets sidor med nya namn. På Facebooksidan hyllar kunderna deras goda service. Superlativen är många. Ägarna liknar ett besök på Guldklimpen vid att ”gå på spa fast i butik”, en plats för alla storlekar.

Ett kontor på Malmgatan år 1997 – det var Guldklimpens start. Marie Oscarssons lilla butik hade öppet sista fredagen varje månad och sista helgen före jul. År 2000 flyttade underklädesbutiken till Köpmangatan och blev en ”riktig butik”. Då kom Tove Friede in i bilden och blev andra halvan av ägarduon. Numer finns de på Stenmansgatan och erbjuder ett brett sortiment av ”under och kläder”.

Vad är framgångsreceptet?

– Genom alla år har revisorerna ifrågasatt våra höga personalkostnader men det är vad vi kan slåss med. God service. Alla pratar om att handeln går ner och att kriserna blir fler, men vår försäljning har ökat de senaste åren. Vi tror att det är det enda sättet att möta näthandeln; att låta personliga möten bli ett mervärde. En kvinna kom in till oss häromdagen och berättade att hon kände sig ledsen men sa, i slutet av besöket:
”Ni har gjort min dag!”.

Berätta, vad är det roligaste med ert jobb?

– Vi är inte så traditionella utan hittar ständigt på en massa tok. Vi har världens bästa personal, högt i tak och skojar mycket. Det genomsyrar verksamheten och vi tror att kunderna märker och uppskattar det, att vi mår bra på jobbet. En i personalen föreslog att vi skulle jobba i badkläder, eftersom vi ju ser våra kunder i provhytten dagligen. Då tänkte vi ”varför inte”, och sedan dess gör vi det årligen en dag i maj, säger de och avslutar varandras meningar.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi har sedan start haft ledstjärnan att ge alla former samma chans och det är helt rätt i tiden nu, med till exempel Mia Skäringers program Kroppshets. Det ligger oss varmt om hjärtat och nu börjar vi få cred för det. Vi ser kvinnor som klankar ned på sig själva. Vi försöker stärka dem, genom att hitta rätt färg och storlek samt påpeka allt som är bra med dem. Våra kunder får skräddarsydda lösningar – vi anordnar tjejkvällar, modevisningar och säljer stylingpaket. En kund uttryckte nyligen sin tacksamhet över att kunna få en så häftig upplevelse, en vanlig tisdagseftermiddag i Eskilstuna.

Sedan förra året har Guldklimpen en egen låt på Spotify och framöver planerar de en webbshop. Marie och Tove, radarparet sedan 18 år tillbaka är ”inte är färdiga på långa vägar”.

Marie Oscarsson
Ålder: 52 år.
Roll: Ägare, Guldklimpen.
Familj: Två döttrar och en man.
Fritidsintressen: Det blir mycket trav i familjen då vi har tre hästar.
Första jobb: Städare på Landstingstvätten.

Tove Fride
Ålder: 50 år.
Roll: Ägare, Guldklimpen.
Familj: Två vuxna barn och en man.
Fritidsintressen: Det är vansinnigt kul att bugga och baka.
Första jobb: Sommarjobbade med att plantera skog vid Larslunds plantskola.

Relaterade artiklar

HANDEL

Kärleken till kampsport

Får det lov att vara ett digitalt presentkort på Rebelz under julgranen? Under nästa år har Daniel Rosendahl förhoppningar om att bredda försäljningen – internationellt. Det är...

Publicerat den av Sandra Rundlöf
HANDEL

»Stämningen är på topp!«

Näthandel är större än någonsin och likaså Tuna Park som nyligen expanderade med 8 400 kvadratmeter. Under året fick gallerian åtta nya varumärken och kommande år fortsätter i...

Publicerat den av Sandra Rundlöf