fbpx
Meny

Relaterade artiklar

Läs de senaste artiklarna
Lite snack och mycket verkstad

Från Gnosjö till Stockholm och vidare till Los Angeles ett par vändor, innan det blåa huset vid Mälaren dök upp i Strängnäs. Planen var en mellanlandning i väntan på lägenhet i Stockholm men kärleken till staden har vuxit i takt med företaget och nu finns inte längre några planer på att flytta, i stället köpte de hus.

Med lång bakgrund inom marknadsföring, kommunikation och varumärkesstrategi kände Emma att det var dags att ta steget och starta det där egna företaget hon så länge funderat på. Hon insåg att rätt tillfälle aldrig skulle dyka upp, men efter föräldraledigheten med det tredje barnet bestämde hon sig för att köra.
Att det blev just smycken var dock inte självklart. För Emma handlade det om att bygga business och produkten hade likväl kunnat vara sneakers. Formad av en uppväxt med ”Gnosjöandan”, med mycket entreprenörskap, där ledorden var lite snack och mycket verkstad.
– Vill man någonstans i livet kan man nå dit om man jobbar, men inget kommer gratis, säger Emma.

Första kollektionen såldes på stranden i Los Angeles

Under sin föräldraledighet började hon designa smycken och gick en
silversmedkurs.
– Innan vi lanserade första kollektionen i Sverige smyglanserade vi i L.A. där jag testade den på mina vänner som blivit nyfikna på den lilla kollektion jag gjort och bad om att få se mina smycken. Vi träffades på Ace market på stranden utanför L.A. och jag visade mina smycken och de blev som galna. De slängde upp sina checkhäften och började köpa min kollektion.
Detta var inget hon förberett sig på, men det var samtidigt där och då Emma insåg att det skulle funka. ”De gillar produkterna och min idé.”

Storyn bakom duvan

Emma och familjen åkte hem till Sverige och landade i Strängnäs där de hittat ett hus på Blocket de kunde hyra. Webshopen lanserades och sköttes från sovrummet i huset med utsikt över Mälaren. Ett Instagramkonto startades efter påtryckningar från vänner och ganska snabbt trillade olika offentliga personer in på kontot. Smyckena på bloggar och i magasin. En extra skjuts fick företaget när Carola medverkade i Så mycket bättre.
– Hon hade sett mina smycken på en PR-byrå, kontaktade mig och frågade om vi kunde göra något tillsammans inför hennes medverkan i tv-programmet. Hon önskade en fågel. Att jag redan designat ett halsband med en duva var bara en ren slump, men jag tog fram den i lite olika versioner och Carola bar den sedan i nästan varje scen när hon syntes i bild under programmets gång.

Planerna för framtiden

Att säga sina mål och drömmar högt är inget Emma har något emot. Företaget ska bli internationellt och finnas kvar länge.
– Vi bygger en business som funkar och den stora planen för 2019 är att lansera internationellt och öppna fysiska butiker i bland annat i Norge, Tyskland och Kalifornien. Men huvudkontoret får stanna kvar i de otroligt snygga lokalerna på Storgatan i Strängnäs där vi trivs så bra.

Emma Israelsson
Ålder: 41 år.
Bor: Strängnäs.
Familj: Mannen Fredrik som även han är en del av företaget, tre barn på 11, 9 och 7 år.
Gör: Driver Emma Israelsson Stockholm.
Vilket smycke är du mest stolt över: Det vore ju snyggt att säga duvan såklart, är otroligt stolt över den. Men handlar det om design så är det princess-ringen som jag fortfarande gör massor av utvecklingar på. Men i egenskap av kristen är det ps23-kollektionen.
Visste du att: 10 % av intäkterna från Emmas smycken går till välgörenhet?

Relaterade artiklar

UPPSLAG

»Vi tror på Folkesta!«

Det börsnoterade fastighetsbolaget MaxFastigheter väljer att satsa på handelsområdet Folkesta. De har lockat dit flertalet nya aktörer, trots att många butiker under de senaste...

Publicerat den av Emmelie Andersson
UPPSLAG

»Jag bryr mig inte om hur du ser ut, utan hur du mår«

Erika Kits Gölevik ledsnade på den hets kring utseende som träningsbranschen och media förmedlar och startade hashtaggen #träningsrevolution. Målet är att folk ska förstå att det...

Publicerat den av Emmelie Andersson