»Vi har ett manligt problem«
Före detta allsvensk fotbollsspelare och tränare. Föreläsare. CrossFit-coach. Säljare. Man. Pappa. Mikael Danielsson är ett pussel med många bitar, precis som han vill. Med sitt...
Före detta allsvensk fotbollsspelare och tränare. Föreläsare. CrossFit-coach. Säljare. Man. Pappa. Mikael Danielsson är ett pussel med många bitar, precis som han vill. Med sitt...
Rockband eller orkester, slalom- eller längdskidåkare? Vad passar ditt företag? Forskaren och konsulten Åsa Öberg hjälper sina kunder att välja idéer som gör skillnad. – I mitt...
Som barn sov han till ljudet av skott och vaknade till hål i fönster och dörr. Efter en barndom på flykt fanns varken eskimåer eller björnar på gatorna i Sverige, som elvaårige...
I samhällets alla ramar känner Isabel att hon inte riktigt passar in. Hon föredrar att skapa sina egna, precis som hon får göra i rollen som vd för Eskilstuna Innerstad.– Jag är...
Inreda åt andra på dagarna och åt sig själv på kvällarna. Att skapa familjens nya hem får Kimonas hjärna på högvarv. Hon längtar efter lugnet och pekar mot tomtgränsen. Där ska en...
Servitör och bartender på krogen, diverse studier och olika arbeten, bland annat som annonssäljare på tidningen Folket, ledde till att Mårten Sporrong tillsammans med två kompisar...
Näthandel är större än någonsin och likaså Tuna Park som nyligen expanderade med 8 400 kvadratmeter. Under året fick gallerian åtta nya varumärken och kommande år fortsätter i...
Får det lov att vara ett digitalt presentkort på Rebelz under julgranen? Under nästa år har Daniel Rosendahl förhoppningar om att bredda försäljningen – internationellt. Det är...
Profeel arbetar med marknadsföring genom produkter och event. Med flera järn i elden eventsamordnar profilbyrån just nu EN19, Eskilstunas största näringslivsevent, som går av...
Dagligvaruhandeln har följt med Erik Fagerlind under hela yrkeslivet, men inom Hemköp är han alldeles ny – i en nyrenoverad butik. Han blev en del av Hemköp-gänget innan sommaren,...
I en växande region finns många möjligheter inom handeln, men fem av tio företag uppger att de har svårt att rekrytera, förklarar Jenny Emerén. Då, eller när man överhuvudtaget...
Dagligen fyller de kundregistrets sidor med nya namn. På Facebooksidan hyllar kunderna deras goda service. Superlativen är många. Ägarna liknar ett besök på Guldklimpen vid att...
EM Home i Eskilstuna är en utveckling ifrån Mikael Bolinssons möbelvaruhus Underbara hem, med inslag från växtriket – och ännu mer på gång! – Alla dagar ser olika ut för oss. Allt...
För 40 år sedan öppnade Reijo butiken Baxer och driver den nu tillsammans med sonen Fredrik. Byggstenarna är fortfarande kundrelationer och leverantörer som tillgodoser god...
En vanlig definition av ledarskap lyder: ”Ledarskap är att nå bra resultat genom andra människor.” Den definitionen riskerar att leda oss fel. Orden ”genom andra” sänder signalen...
Vi närmar oss slutet på 2018 med full fart. Här kommer några tips till dig som företagare inför årsskiftet. Förutom att tänka på rätt löneuttag gällande 3:12 regler (som styr hur...
Näthandel är större än någonsin och likaså Tuna Park som nyligen expanderade med 8 400 kvadratmeter. Under året fick gallerian åtta nya varumärken och kommande år fortsätter i samma riktning. ”Besöksantalet har varit över förväntan”, berättar Veronica Gustafsson.
– Gallerian känns fortfarande modern trots att den invigdes för 13 år sedan. Efter renoveringen av mattorget har vi haft en ännu starkare besöks- och omsättningsutveckling. Även om kundernas köpbeteenden förändras vill de ha en mötesplats och det tycker jag att vi har skapat. Vi vet att många besökare kommer hit för att umgås och äta god mat så därför öppnar vi två nya matställen på mattorget under nästa år. Då kommer vi även att tillföra fler butiker.
Inom branschen finns en oro om näthandelns inverkan på fysiska butiker, men Veronica förklarar att det inte är något de kan eller vill stå emot. För att behålla sina besökare satsar de istället på tillgänglighet, utbud, aktiviteter och service.
– De har varit efterlängtade! Vi har fått jättebra respons från våra besökare sedan det blev känt att City Gross skulle öppna hos oss. Jag förstår varför, nu när jag fått se vilken otroligt fin butik det är. Deras utbud av färskvaror är verkligen fantastiskt!
– De har varit otroligt inspirerande! Under dessa två år har vi byggt om mattorget och invigt den nya delen av gallerian. Vi är glada och stolta över att tillföra fler varumärken, större utbud och ökad service till Eskilstunaborna. Målet och förhoppningen är att ännu fler Eskilstunabor stannar på hemmaplan när de ska shoppa. Vi har jobbat mycket med den lokala förankringen, personligt bemötande och ökad service. Jag har också fokuserat på handelsutveckling i stort här i Eskilstuna. Vi samarbetar med övriga handelsplatser, kanske framförallt innerstaden.
Handelsutvecklingen bidrar till fler arbetstillfällen och gör staden mer attraktiv, både för invånare och besökare, vilket stärker alla i slutändan.
Nu har besökare fullt upp med att handla julklappar och Veronica förklarar att det, för vissa butiker, är en avgörande tid för att få ett positivt resultat. Samtidigt ser hon perioden som den bästa tiden på året för Tuna Park tack vare julpynt och att ”stämningen är på topp både hos personalen och kunderna!”
Veronica Gustafsson
Roll: Centrumchef, Tuna Park.
Ålder: 38 år.
Familj: Man och två barn.
Fritidsintressen: Jag älskar att gå i skogen och att läsa.
Första jobb: Städerska på City Hotel i Eskilstuna.